ROK 2018 – Projekt 2
W roku 2018 kadra instruktorska Uczniowskiego Klubu Sportowego HONOR wystąpiła w roli instruktorów i koordynatorów podczas realizacji zadania publicznego pn.: „Organizacja pięciodniowych obozów szkoleniowych dla 400 uczniów i nauczycieli ze szkół prowadzących klasy mundurowe – uczestników „Pilotażowego programu wspierania szkół ponadgimnazjalnych prowadzących Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych„ współfinansowane ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej w ramach Otwartego Konkursu Ofert w roku 2018- zadanie nr 14
Zadanie publiczne polegało na zorganizowaniu i przeprowadzeniu obozu szkoleniowego zgodnie z programem „Edukacja Wojskowa” z takich zagadnień jak: Szkolenie Medyczne, Szkolenie Strzeleckie, Taktyka, Terenoznawstwo, Szkolenie inżynieryjno – saperskie.
Ponadto każdy z uczestników odbył strzelanie w liczbie:
– 20 szt. amunicji do broni pneumatycznej
– 10 szt. amunicji do broni długiej bocznego zapłonu
– 10 szt. amunicji do broni długiej centralnego zapłonu
– 20 szt. amunicji „ślepej” do broni długiej centralnego zapłonu


Program szkolenia:
Zagadnienie | Temat zajęć | Szczegółowe treści nauczania | Liczba godzin | Dzień szkoleniowy |
Szkolenie medyczne | Indywidualne wyposażenie medyczne- ćwiczenia praktyczne | – przeznaczenie i wyposażenie Indywidualnego Pakieru Medycznego (IPMed) – posługiwanie się opatrunkiem osobistym i opaską uciskową – posługiwanie się zawartością apteczek | 2 h | 1 |
Szkolenie medyczne | Udzielanie pierwszej pomocy w przypadku urazów – ćwiczenia praktyczne | – rodzaje złamań, ich objawy oraz udzielanie pierwszej pomocy – objawy skręceń i zwichnięć oraz pierwsza pomoc przy ich wystąpieniu – klasyfikacja krwotoków i zranień oraz sposoby ich zaopatrywania – zasady prowadzenia desmurgii- bandażowanie poszczególnych części ciała – udzielanie pierwszej pomocy porażonym prądem, piorunem, tonącym, poparzonym – pozycja boczna bezpieczna – przenoszenie poszkodowanego na deskę ortopedyczną | 4 h | 1 |
Szkolenie strzeleckie | Czynności przygotowawcze do strzelania (ładowanie magazynków, przygotowanie broni do strzelania, składanie i rozkładanie broni, obsługa broni) | – zakres czynności wchodzących w przygotowanie strzelania – składanie i rozkładanie broni – obsługa broni – ładowanie i rozładowanie magazynków | 2 h | 1 |
Szkolenie strzeleckie | Przyjmowanie postaw strzeleckich i łączne czynności do strzelania | – przygotowanie broni do strzelania – przyjmowanie postaw strzeleckich – składanie się do strzału – celowanie – łączne czynności do strzelania szkolnego | 2 h | 2 |
Taktyka | Działanie taktyczne pojedynczego żołnierza oraz sekcji dwu i czteroosobowej | – działania taktyczne pojedynczego żołnierza – działanie taktyczne sekcji dwuosobowej – działanie taktyczne sekcji czteroosobowej – realizacja scenariuszy działań taktycznych (łączenie umiejętności) | 6 h | 2 |
Taktyka | Działanie w rejonie ześrodkowania | – organizacja rejonu ześrodkowania – czynności w składzie elementów ubezpieczenia bezpośredniego – patrolowanie – działanie na posterunku kontrolnym | 4 h
| 3 |
Szkolenie strzeleckie | Ćwiczenia przygotowawcze z broni strzeleckiej (w tym z wykorzystaniem systemów i urządzeń szkolno-treningowych, trenażerów itp., ćwiczenia w obserwacji) | – wykonywanie łącznych czynności do strzelania z karabinka – strzelanie z karabinka z użyciem UST – oddanie strzału nabojem ślepym (opcjonalnie) – zmiana stanowisk ogniowych i postaw strzeleckich – podstawowa norma szkolno bojowa- przygotowanie się do strzelania – ćwiczenia w obserwacji (wykrywanie, rozpoznawanie i określanie odległości oraz wskazywanie celów) | 4 h | 3 |
Terenoznawstwo | Azymut – pojęcie oraz wyznaczanie azymutu na przedmioty terenowe | – pojęcie azymutu – wyznaczanie azymutu – zasady wykonywania marszu wg azymutu – rozwinięta tabela marszu wg azymutu – zasady obchodzenia przeszkód terenowych – powrót do punktu wyjściowego | 1 h | 4 |
Terenoznawstwo | Marsz według azymutu | – praktyczne wykonanie marszu wg azymutu (zespołowe) | 3 h | 4 |
Szkolenie inżynieryjno- saperskie | Wybór miejsca i wykonanie stanowiska ogniowego | – wykorzystanie naturalnych właściwości terenu i przedmiotów terenowych oraz wybór miejsca na stanowisko ogniowego – charakterystyka i zasady budowy stanowisk ogniowych – budowa stanowiska ogniowego sposobem ręcznym do pozycji leżąc | 2 h | 4 |
Szkolenie inżynieryjno- saperskie | Maskowanie ludzi, uzbrojenia i sprzętu wojskowego | – zasady maskowania – podręczne i etatowe środki w maskowaniu bezpośrednim – sposoby wykorzystania środków podczas maskowania ludzi i sprzętu – wykorzystanie terenu i obiektów terenowych w maskowaniu | 2 h | 4 |
Taktyka | Działanie taktyczne z wykorzystaniem pojazdów bojowych | – zasady bezpieczeństwa -wysiadanie i wsiadanie taktyczne do/z pojazdów – działanie taktyczne po opuszczeniu pojazdu | 2 h
| 5 |
Rozpoznanie wojskowe | Prowadzenie działań rozpoznawczych | – organizacja i wyposażenie posterunku obserwacyjnego (PO) – prowadzenie obserwacji na polu walki – meldowanie wyników obserwacji – dziennik i szkic obserwacji | 2 h/ | 5 |
Rozpoznanie wojskowe | Praktyczne prowadzenie rozpoznania drogi marszu. Procedury counter – IED | – czynności w czasie przygotowania do prowadzenia rozpoznania – prowadzenie rozpoznania drogi marszu (rola szperaczy) – wykrywanie zagrożeń minowych (IED) i omówienie procedur counter – IED (5-25 check, V-check) | 2 h | 5 |
Ochrona i obrona obiektów | Działanie punktu kontrolno- ochronnego | – zasady działania punktu kontrolno- ochronnego – praktyczne działanie na punkcie kontrolno- ochronnym | 2 h | 5 |
|
| Łączna ilość godzin: | 40 |
|